Anotacions més o manco impertinents

Indicació prèvia: Impertinent. - Que diu o fa coses fora de propòsit, molestes, irreverents, etc.

Els “Ciutat de Palma” i un optimista informat.

mirollull | 20 Gener, 2005 19:07

Cercant un retall de diari, n’he trobat un altre, oportú aquests dies. Duia els titulars: «Se concedieron los premios “Ciudad de Palma”. Novela: desierto. Periodismo: división de opiniones» Aparegué el 13 de febrer de 1960 en el setmanari “Signo” de Madrid; el firmava el corresponsal a Mallorca, que era qui això escriu. A continuació es reprodueix un extracte que no he cregut necessari traduir perquè tothom el pugui entendre.

Por quinta vez se han concedido los premios Ciudad de Palma. Como de costumbre, en la noche de San Sebastián, Patrón de la ciudad.

Pocas han sido las novedades. El ambiente, en el tiempo anterior a la adjudicación, fue más bien frío. No había expectación grande ni interés notable. Sólo, unos días, se removió algo en la Prensa; miembros del jurado y concursantes fueron interviuvados. Uno de los últimos armó algún revuelo con sus respuestas desenfadadas, algo estridentes. Entre otras cosas, decía merecerle crédito sólo la mitad del jurado. Pero pasó éste y pasó todo. Luego llegó el día; y el resultado dejó bastantes insatisfechos.

El premio de poesía, los años anteriores, era convocado para lengua castellana y mallorquina. Este año se anunció indistintamente para las dos lenguas y con un solo premio de 10.000 pesetas. Y por cierto que la elección del ganador me parece no muy clara; por lo que conozco del poeta premiado y del finalista, éste es mejor sin duda. Pero el finalista escribe su poesía en mallorquín, ¿y habrá algún interés en distinguir la aportación castellana? Parece absurdo, y se da el caso, que se obstaculicen las manifestaciones en lengua vernácula. Y no lo entiendo, pues que ningún perjuicio se causa al idioma nacional; y por el contrario se enriquecen matices de nuestra cultura.

En torno a los Premios Ciudad de Palma se respira ambiente de descontento, de desilusión, de ocaso. Pero no me extrañaría que ahora precisamente, hubiéramos llegado a la esencia de esta institución cultural de nuestro Ayuntamiento. Lo que va muriendo es todo lo “social”, lo bullanguero, lo encopetado, lo extraliterario. Es de esperar que la literatura sobrepuje ya a la modistería y a la repostería. Yo, no sé por qué, confío aún en los premios Ciudad de Palma.

Com es pot entendre, mutatis mutandis, o sia canviades les coses que cal canviar, seguim igual i allò que abans era un signe de distinció en moltes famílies mallorquines, principalment les que tenien pretensions, que era parlar en castellano, ara ha canviat. I no per bé: molts utilitzen la llengua com a arma psicològica i altres –no donen per més- com a estri feixista.

Comentaris

Re: Els “Ciutat de Palma” i un optimista informat.

JosepArnau | 20/01/2005, 21:57

Amb en Franco o amb el PPSOE, les coses segueixen igual, o pitjor...

m'agrada aquest bloc

evamarilen | 20/01/2005, 22:45

Me n'he duit una gran sorpresa, quan m'he topat amb aquest munt d'escrits de mirollull que no coneixia. M'ha agradat ben molt aquest bloc de Balearweb. S'hi diuen coses ben sucoses. Simplement ho he volgut fer a saber a l'autor, a qui no tenc el gust de conèixer...

Gràcies Arnau i Evamarilen

MiróLlull | 21/01/2005, 20:26

Josep Arnau, incitat pel seu comentari, he escrit "Franco, PSOE i la resta" ------- Evamarilén, m'afalaga el seu comentari. Esper continuar escrivint sobretot després d'un comentari con aquest. Pot saber qualque cosa de l'autor, mirant www.mallorcaweb.net/mirollull.
Afegeix un comentari
ATENCIÓ: no es permet escriure http als comentaris.
 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS
Powered by LifeType - Design by BalearWeb

Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0