Anotacions més o manco impertinents

Indicació prèvia: Impertinent. - Que diu o fa coses fora de propòsit, molestes, irreverents, etc.

L'Infern (II), ni Dant ni Catalina ni l’abad

mirollull | 21 Octubre, 2006 09:43

La Divina Comèdia

Si l’Infern i el Cel, prou citats a la Bíblia, no tenen una existència física, el Purgatori, amb molta més raó, no pot quedar, com vaig escriure, en un sí però no; ben clarament es queda en un no sense peròs.

I m’agafa una gran tristor, no perquè anar al cel m’hagués pogut fer il·lusió ni, molt manco, per por d’anar a l’infern (que no en tendria gens ni mica de ganes), sinó perquè se’n va en orris una de les obres cabdals de la cultura: el relat del viatge de Virgili acompanyant Dant pels llimbs, pel purgatori i per l’infern, fins deixar-lo, en entrar al cel, en mans de Beatriu que, tota resplendent, el durà a la contemplació divina.

Virgili enganyà Dant? ¿O Dant va sofrir una immensa i exaltadíssima al·lucinació? Una al·lucinació, la de Dant, de la qual, per no disposar de la fotografia, bastants d’anys després, Gustav Doré va anar dibuixant unes planxes de fusta que ell i un equip de mans privilegiades gravaren i convertiren en una admirable col·lecció de xilografies que és una fidedigna i aclaparant il·lustració del viatge de Dant.

Gustav Doré. Xilografia
Gustav Doré. Làmina 38 (Detall). 1870. Xilografia
La Divina Comèdia Montaner i Simón. Barcelona.

Tota La Divina Comèdia, ara ho sabem, no és més que una invenció –vana?- de Dant Alighieri, que compartí Gustav Doré. I també, sense anar més enfora, las visions i temptacions infernals de la valldemossina Catalina Thomàs i del protector del animals, l’abad Sant Antoni, ¿eren barrufs o obsessions neuròtiques?

Teresa d’Àvila no va condicionar la seva vida per por de l’infern, però, ¿i tots aquells que a empentes i rodolons, han duit una vida limitada i reprimida per no cremar eternament, seran ara víctimes d’una decepció i depressió incurables en veure la inutilitat del seu esforç?

Les revelacions, fetes amb tiara i bàcul per Benet XVI, pareix que seran la confirmació, ja iniciada per Joan Pau II. L’infern no és un lloc físic amb graelles i estenalles; i tot allò de les enfonsades i baixades a l’infern no és més que al·legoria. L’infern només és un estat, però com que no pot ser com una migranya ni un mal de queixal ni una ciàtica, ja que l’ànima no té cervell, ni músculs, ni vísceres, es a dir, no té ni sistema fisiològic ni neurològic de cap classe, ¿quin pot ser el seu estat? Pens que ni tan sols el de la fosca eterna.

Per acabar, ¿on podrà ‘estar’ aquest ‘estat’? Si almanco hi hagués llits d’estisora, les ànimes podrien fer llargues dormides. Si no és que el vertader turment sigui ‘estar’ eternament despert badallant d’avorriment.

...

Articles anteriors relacionats:
Els llimbs i el riu Jordà
El Purgatori, en rebaixes per liquidació total
L’Infern (I) no és la caldera d’en Pere Boter

 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS
Powered by LifeType - Design by BalearWeb